نخستین بیانیه حقوق بشر جهان

فوریه 27, 2008 at 11:00 ق.ظ. (General عمومی)

نخستین بیانیه حقوق بشر جهانی


(جاهایی که علامت نقطه چین گذاشته شده است
بر روی لوح از بین رفته است).


«منم کوروش
شاه ، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سرزمین آکد و سومر، شاه چهار گوشه جهان، پسر کمبوجیه شاه بزرگ، نوه کوروش شاه بزرگ، نبیره چیش پیش شاه بزرگ.از دودمانی که همواره شاه بوده اند.


هنگامی که من به آرامش به بابل درآمدم، با سرور و شادمانی کاخ شاهی را جایگاه فرمانروایی قرار دادم. مردوک خدای بزرگ مردم گشاده دل را بر آن داشت تا مرا ……


من هر روز به ستایش او همت گماشتم. سپاه بی شمار من ، بی مزاحمت در میان شهر بابل حرکت کرد. من به هیچ کس
اجازه ندادم که سرزمین سور و آکد را دچار هراس کند. من نیازمندیهای شهر بابل و همه پرستشگاه های آن را مدنظر گرفتم و در بهبود وضعشان کوشیدم. من برای صلح کوشیدم. من برده داری را برانداختم و به بدبختی های آنان پایان بخشیدم.


فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و هیچ کس آنان را نیازارند. فرمان دادم که هیچ کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند.


مردوک خدای بزرگ از کردارم خشنود شد و به من کوروش شاه که او را ستایش کردم و به کمبوجیه فرزندم که از تخمه من است و به تمامی سپاه من برکت ارزانی داشت و از صمیم قلب من مقام شامخ او را بسی ستودم.

تمام شاهانی که در بارگاههای خود بر تخت نشسته اند، در سراسر چهار گوشه جهان از دریای زیرین ، کسانی که در …….. مسکن داشتند ، تمام شاهان سرزمین باختر که در خیمه ها مسکن داشتند مرا خراجی گران آوردند و در بابل بر پایم بوسه زدند.

من همه شهرهایی که ویران شده بود را از نو ساختم. فرمان دادم تمام نیایشگاه هایی که بسته شده بودند را بگشایند و همه خدایان این نیایشگاهها را به جاهای خود بازگرداندم.


خدایان سومر و آکد را که «نبوبید» بدون واهمه از خدای بزرگ به بابل آورده و خدای خدایان را خشمناک ساخته بود . من به خواست مروک خدای بزرگ ، به صلح و صفا به جایگاه خودشان بازگرداندم.


باشد که تمام خدایانی که من در پرستشگاه هایشان جای داده امروزانه مرا در
پیشگاه بعل و نبوبید دعا کنند.

باشد که زندگانی بر من دراز گردد.

باشد که به مردوک خدای بزرگ بگویند: کوروش پادشاه که تو را گرامی می دارد و کمبوجیه ……

«من برای همه مردم جامعه ای آرام مهیا ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم

پاسخی بگذارید

